Saturday 26 January 2013

Philip Glass and Ballet

Saw a contemporary dance performance at the New National Theatre Tokyo.
Each dancer has high skill in classical ballet and I am amazed they are also capable of this kind of dance!
It's triple bill; Balancine, Bintley, and Tharp on Bach, Brubeck, and Glass.

I learned about Philip Glass in my university, and totally knocked out by the music called Einstein on the Beach.
( John Cage and Phil Glass are my musical heroes.)

Tonight, the dancers danced to In the Upper Room, which was also a marvellous piece of music, and very moving.


新国立劇場にて現代バレエ「ダイナミックダンス」鑑賞。

ビントレーの振付、大好き! 
音楽が踊ってる、って感じ。
ダンサーも彼の振付には既にずいぶん慣れていて、とてもこなれた感じで踊っていた。

ラストのフィリップ・グラスのIn the Upper Room は、もうほんとに感動的な音楽。
大学時代の現代音楽の授業で、ジョン・ケージとフィル・グラスを初めて聴いて
私の音楽観と趣向がものすごく変わったのだった。
あれは何先生だったんだっけ、とにかく良い授業だったなあ・・・
天王洲アイルが天王洲アイルとしてこけら落としをしたとき、
グラスの「浜辺のアインシュタイン」が上演された。
天王洲アイルの芸術監督もしくはプロデューサーって、すごく先進的だったのね。
私の大好きなマイケル・ナイマンもグラスの影響を多大に受けていますよね。
いや、現代音楽かでグラスの影響を受けていない人はいない、という方が正しいかも。
とにかく感動的にもりあげていく。やっぱりグラスはすごい。
ダンサーも、一人一人、個々はとてもグレードの高い振付を見せてくれました。

No comments:

Post a Comment